Katabori Netsuke, Lion-Dog (Shishi), late 18th c., ivory, Tikotin collection 

Leijonakoiran takia fantti menetti syöksyhampaansa.

Hmm... oli tarkoitus kirjuuttaa Harmsin ja avaruuden pölyistä, Durasin India Song -leffasta vaan ajatuksia nostattaa eläinystävä-ihmisystävä-keskustelu. Timbuktun koirutkin työntävät kuononsa problematiikkaan. Ei tarjoilla korealaista koirakeittoa, ei chow-chow-soppaa, kasvissyöntipoppoollamme vaikeuksia Bonesin naristessa kaikenaikaa maissiluista. Perimmäisten kysymysten äärellä: kumpi kesytti kumman, koiru ihmisen vai toisinpäin. Myös voimakas tunne tarpeesta tiettyyn etäisyyteen.

"Fabulous Creatures / The Lion-dog

The lion-dog (shishi or jishi) came to or from Korea in the 7th or 8th century. The Japanese lion-dog has some elements of the koma-inu, the Korean dog, and of the kara-shishi, apparently derived from the Chinese foo dog. Japan with Buddhism, either from China

There are no lions in Japan, China, or Korea. The first artworks depicting lions were brought to China in the Han era (ca. 208 BCE - 221 CE). The lion is regarded in China as the defender of justice and the guardian of sacred buildings, a symbol of power and success, nobility and strength. Its image is woven into the robes of the aristocracy. In Korea they believed that the skin of the koma-inu's head is stronger than any helmet. In Japan, the shishi is esteemed as a noble creature. A pair of lion-dogs usually guards the entrance to a Shinto or Buddhist temple, and Buddhist deities are  often depicted riding on them. Sometimes a pair of lion-dogs is also placed beside a tomb.

In art, the shishi usually appear in pairs, male and female. In the Nara period (710-794) these were two lions. In the Heian era (794-1185) they began to appear as a lion and a lion-dog. In early Japanese depictions, the shishi has a horn on his head. The lion does not. The lion's maw gapes, that of the lion-dog is closed.

The open maw symbolizes the sound "ah", the first Sanskrit letter and the first letter in the Japanese kana script. The closed maw signifies the sound "n" - the last Sanskrit letter and the last kana letter. Together, they symbolize beginning and end, life and death, existence and all it contains. According to ancient Indian belief, the world was created with the first sound, and will be completed with the last. There are those who think that the open jaws are intended to drive away demons, and the closed mouth to shelter good spirits. In the Kamakura era (1185-1333) they stopped portraying the shishi with a horn, but the male is often depicted in art with his paw resting on a ball. This ball is a sacred Buddhist jewel (tama) representing the wisdom that illuminates the darkness of ignorance, and has the power to grant wishes."

Shishi lions shrine & Temple guardians with magical power to repel evil.

Wiki leijonakoirista.

There are no lions in Japan, China or Korea. Oi leijonakoira suojele meitä kaikelta pahalta, tai jos et ihan kaikelta, niin edes paljolta pahalta, edes hiukkasen!

 

Timbuktussa syöksähtelyä sinne tänne

 

PS. Yön yli nukuttua, ajatukset virtaa

Pohjoisen naapurimaan viimeaikaisten tapahtumien 22/7 kirvoittamaa puheensorinaa kuuluu kaikkialta. Viittoillaan mitä kummallisimpiin yhteyksiin. Yllättävää kyllä, paikoin päädytty pohtimaan ihmisen arvoa kontra eläimen arvo, ihmisoikeudet kontra eläinten oikeudet; sananvapaus kontra suu supummalle, turvat tukkoon. Mitä meistä muualla ajatellaan vai ajatellaanko ylipäätään? Ja jos ajatellaan, niin ajatellaanko oikein vai väärin. Ennen kaikkea mitä ajattelemme itsestämme. Olemmeko kenties pohjattoman synkkiä vaiko sykerryttävän syvällisiä?

Kuolo kohtaa myös kotomaassa ja se on aina traagista. Timbuktulaiset pölvästykseltään ajautuivat eläinoikeuskysymysten äärelle, koskapa koirakohtaisella tasolla kuoleman kohtaaminen on meille luonnollisin lähestymistapa kuin myös allegorinen ajattelu. Ai, että muka kaukaa haettu.